J臉ZYK ANGIELSKI w Przedszkolu Niepublicznym 鈥濻艂oneczko鈥 prowadzony jest na podstawie Programu autorskiego nauczania j臋zyka angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym Justyny Czachorowskiej. Zaj臋cia odbywaj膮 si臋 dwa razy w tygodniu z dzie膰mi z grup I-V, natomiast dzieci z grupy VI maj膮 zaj臋cia codziennie.

Program autorski 鈥濸laying With English Words鈥 zosta艂 opracowany zgodnie z:

1. Podstaw膮 programow膮 wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddzia艂贸w przedszkolnych w szko艂ach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Za艂膮cznik nr 1 do Rozporz膮dzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r.

2. Programem wychowania przedszkolnego 鈥濿 kr臋gu zabawy鈥 Jadwigi Pytlarczyk.

Program k艂adzie nacisk na aktywno艣膰 tw贸rcz膮 i umys艂ow膮 dzieci oraz rozwijanie mocnych stron ka偶dego z nich, d膮偶y do harmonijnego i wszechstronnego rozwoju ucznia. Priorytetem jest zwr贸cenie uwagi na indywidualne tempo rozwoju ka偶dego dziecka, jego d膮偶enia, oczekiwania oraz zainteresowania. Stanowi on propozycj臋 wzbogacenia tre艣ci programowych o nauk臋 prostych s艂贸w, zwrot贸w w j臋zyku angielskim, co stanowi przygotowanie do nauki j臋zyka angielskiego w kolejnym etapie edukacyjnym. Za najwa偶niejsze w tym okresie nauki j臋zyka angielskiego uznaje si臋 rozumienie.

聽聽聽聽聽聽聽聽 Nauczanie dzieci m艂odszych mo偶e by膰 skuteczne jedynie w贸wczas, gdy uwzgl臋dnia si臋 ich cechy rozwojowe. Do podstawowych potrzeb psychicznych dzieci w tym okresie nale偶y potrzeba ruchu, zabawy, dzia艂ania, eksperymentowania, poznawania 艣wiata i ekspresji.

聽聽聽聽聽聽聽聽 Rozw贸j dzieci nie dokonuje si臋 w tym samym tempie, nie przebiega jednakowo. Konieczne jest uwzgl臋dnienie potrzeb i mo偶liwo艣ci poszczeg贸lnych dzieci oraz r贸偶nic indywidualnych zale偶nych od tempa rozwoju, temperamentu, uzdolnie艅, jak r贸wnie偶 od wp艂yw贸w 艣rodowiska.

聽聽 聽聽聽聽Uwzgl臋dniaj膮c cechy rozwoju i potrzeby psychiczne dziecka nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 na ogromn膮 rol臋 w艂a艣ciwego doboru r贸偶norodnych form i metod pracy w procesie nauczania dzieci m艂odszych (3-6 lat) j臋zyka angielskiego. W zwi膮zku z tym na nauczycielach spoczywa odpowiedzialno艣膰 za rozbudzenie zainteresowa艅 nauk膮 tego j臋zyka. Mog膮 to osi膮gn膮膰, poprzez przygotowanie atrakcyjnych zaj臋膰, wspieranie dzieci, stwarzanie 偶yczliwej atmosfery sprzyjaj膮cej nauce i gwarantuj膮cej im poczucie bezpiecze艅stwa. Pracuj膮c wi臋c z m艂odszymi dzie膰mi nauczyciel powinien u偶ywa膰 r贸偶norodnych form aktywno艣ci:

-gest贸w,

- obrazk贸w i plansz do demonstracji,

- gier, piosenek i rymowanek.聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽

Ponadto musi pami臋ta膰 o konieczno艣ci zaspokajania u uczni贸w potrzeby fizycznej aktywno艣ci i zapobiega膰 monotonii.

  • Planuj膮c zaj臋cia j臋zyka angielskiego celowe jest uwzgl臋dnienie upodoba艅 i zainteresowa艅 dzieci, tj.:

    - uczenie si臋 poprzez ogl膮danie, s艂uchanie, dzia艂anie,

    - na艣ladowanie r贸偶norodnych d藕wi臋k贸w, sposobu m贸wienia,

    - s艂uchanie bajek, opowiada艅, historyjek,

    - ekspresja teatralna i muzyczna,

    - dzia艂alno艣膰 plastyczna i konstrukcyjna,

    - powtarzanie rutynowych zwrot贸w (powitania, po偶egnania etc.).

    聽聽聽聽聽聽聽聽 Zaproponowany w programie rozk艂ad tre艣ci zawiera s艂ownictwo i struktury j臋zykowe, kt贸re dzieci powinny przede wszystkim rozumie膰, a w miar臋 mo偶liwo艣ci rozwojowych i intelektualnych pos艂ugiwa膰 si臋 nimi.

    聽聽聽聽聽聽聽聽 Nieprzydatne jest zapoznawanie ma艂ych dzieci z zasadami gramatycznymi. Nauczanie musi dotyczy膰 tego co jest im najbli偶sze lub co wi膮偶e si臋 z konkretnymi przedmiotami i sytuacjami. W贸wczas nauka b臋dzie dla dziecka przyjemno艣ci膮, a zdobyte podstawy zapewni膮 mu lepszy start w przysz艂o艣膰, w kt贸rej znajomo艣膰 przynajmniej jednego j臋zyka obcego jest niezb臋dna.

    Raz w miesi膮cu b臋d膮 Pa艅stwo mogli tu znale藕膰 teksty piosenek/rymowanek oraz s艂ownictwo, kt贸rych aktualnie si臋 uczymy.

    Rodzice ma艂ych dzieci cz臋sto zadaj膮 sobie pytanie, kiedy ich pociecha powinna zacz膮膰 nauk臋 j臋zyka obcego. Niezaprzeczalny jest fakt, i偶 umys艂 dziecka jest w聽 wieku przedszkolnym bardzo ch艂onny. Dzieci posiadaj膮 naturaln膮 ciekawo艣膰 艣wiata i聽ch臋膰 do nauki, co na pewno warto wykorzysta膰. Wczesne nauczanie j臋zyka angielskiego zgodne jest z聽og贸lnoeuropejskimi tendencjami obni偶ania wieku rozpocz臋cia nauki j臋zyka obcego.

    Za wczesn膮 nauk膮 j臋zyk贸w obcych przemawia otwarto艣膰 dziecka w stosunku do nowego j臋zyka, jego ciekawo艣膰 艣wiata, rado艣膰 eksperymentowania i potrzeba komunikowania si臋 z otoczeniem. Dzieci podchodz膮 do j臋zyka obcego w spos贸b naturalny. S膮 one pozytywnie nastawione do m贸wienia, gotowe do na艣ladowania i nie boj膮 si臋 pope艂nia膰 b艂臋d贸w. Lubi膮 tak偶e eksperymentowa膰.

Nauczyciel ucz膮cy ma艂e dzieci powinien pami臋ta膰 o zabawowej formie pracy oraz o kr臋gu zainteresowa艅 dziecka. Pierwsze lata nauki j臋zyka angielskiego powinny by膰 dla dziecka przede wszystkim przyjemno艣ci膮

J臉ZYK ANGIELSKI聽 GRUPA I-IV

Dziecko 艣piewa refren piosenek wraz z gestami, zna niekt贸re zwierz臋ta 偶yj膮ce na farmie i w zoo.

SONGS:

I The wheels on the bus (rysunek obok)

A wheel 鈥 ko艂o

A bus 鈥 autobus

Go round 鈥 kr臋c膮 si臋

Children 鈥 dzieci

Wriggle 鈥 kr臋ci膰 si臋

A mummy 鈥 mamusia

鈥濪on鈥檛 do that鈥 鈥 鈥瀗ie r贸b tego鈥

A daddy 鈥 tatu艣

Read 鈥 czyta

A baby 鈥 niemowl臋

II Old McDonald had a farm (rysunek obok)

A farm 鈥 farma

A cow 鈥 krowa

A chick 鈥 kurczak

A sheep 鈥 owca

A donkey 鈥 osio艂

A dog 鈥 pies

A cat 鈥 kot

A hen 鈥 kura

A duck 鈥 kaczka

A goat 鈥 koza

A pig 鈥 艣winia

J臉ZYK聽 ANGIELSKI 鈥 GRUPA聽聽 II i III

Dziecko 艣piewa piosenki wraz z gestami, zna niekt贸re zwierz臋ta 偶yj膮ce na farmie i w zoo, liczy w dost臋pnym zakresie.

SONGS:

I The wheels on the bus (rysunek obok)

A wheel 鈥 ko艂o

A bus 鈥 autobus

Go round 鈥 kr臋c膮 si臋

Children 鈥 dzieci

Wriggle 鈥 kr臋ci膰 si臋

A mummy 鈥 mamusia

鈥濪on鈥檛 do that鈥 鈥 鈥瀗ie r贸b tego鈥

A daddy 鈥 tatu艣

Read 鈥 czyta

A baby 鈥 niemowl臋

II Old McDonald had a farm (rysunek obok)

A farm 鈥 farma

A cow 鈥 krowa

A chick 鈥 kurczak

A sheep 鈥 owca

A donkey 鈥 osio艂

A dog 鈥 pies

A cat 鈥 kot

A hen 鈥 kura

A duck 鈥 kaczka

A goat 鈥 koza

A pig 鈥 艣winia

III FIVE BROWN BEARS

Five brown bears

Sleeping in the bed.

One wakes up.

Good morning!

Four brown bears 鈥

Three brown bears 鈥

Two brown bears 鈥

One brown bear

Sleeping in the bed.

He wakes up.

Good morning!

To wake up 鈥 obudzi膰 si臋

Good morning 鈥 dzie艅 dobry

聽聽 Animals at the zoo:

a lion 鈥 lew

a tiger 鈥 tygrys

a zebra 鈥 zebra

an elephant 鈥 s艂o艅

a crocodile 鈥 krokodyl

a giraffe 鈥 偶yrafa

a snake 鈥 w膮偶

a monkey 鈥 ma艂pa

a polar bear 鈥 nied藕wied藕 polarny

a parrot 鈥 papuga

J臉ZYK聽 ANGIELSKI 鈥 GRUPA聽聽 IV i VI

Dziecko 艣piewa piosenki wraz z gestami, zna niekt贸re zwierz臋ta 偶yj膮ce na farmie i w zoo, potrafi powiedzie膰, co te zwierz臋ta umiej膮 zrobi膰 (鈥can鈥 鈥 m贸c, umie膰, potrafi膰, by膰 w stanie), liczy w dost臋pnym zakresie.

What can animals do?

can swim 鈥 p艂ywa膰

can hop 鈥 skaka膰/ podskakiwa膰

can jump 鈥 skaka膰

can run 鈥 biega膰

can climb 鈥 wspina膰

can fly 鈥 lata膰

can crawl 鈥 pe艂za膰

I The wheels on the bus (rysunek obok)

A wheel 鈥 ko艂o

A bus 鈥 autobus

Go round 鈥 kr臋c膮 si臋

Children 鈥 dzieci

Wriggle 鈥 kr臋ci膰 si臋

A mummy 鈥 mamusia

鈥濪on鈥檛 do that鈥 鈥 鈥瀗ie r贸b tego鈥

A daddy 鈥 tatu艣

Read 鈥 czyta

A baby 鈥 niemowl臋

II Old McDonald had a farm (rysunek obok)

A farm 鈥 farma

A cow 鈥 krowa

A chick 鈥 kurczak

A sheep 鈥 owca

A donkey 鈥 osio艂

A dog 鈥 pies

A cat 鈥 kot

A hen 鈥 kura

A duck 鈥 kaczka

A goat 鈥 koza

A pig 鈥 艣winia

IIIGiraffe, giraffe

Giraffe, giraffe, you live in the zoo.

Giraffe, giraffe, hi, hi! How are you?

Tiger, tiger (monkey, crocodile, zebra, kangaroo, elephant, ostrich, penguin, polar bear, flamingo, lion), you live in the zoo.

Tiger, tiger, hi, hi! How are you?

A lion 鈥 lew

A tiger 鈥 tygrys

A zebra 鈥 zebra

An elephant 鈥 s艂o艅

A crocodile 鈥 krokodyl

A giraffe 鈥 偶yrafa

An ostrich - stru艣

A monkey 鈥 ma艂pa

A kangaroo 鈥 kangur

A polar bear 鈥 nied藕wied藕 polarny

A penguin - pingwin

A flamingo - flaming