聽JAK NAUCZY膯 DZIECKO DOBRYCH MANIER?

Nauka dobrych manier to inwestycja w przysz艂o艣膰 dziecka. Uczy si臋 ono prawid艂owych zasad zachowania, zwrot贸w grzeczno艣ciowych, manier przy stole, podczas wyj艣膰 do teatru, kina czy na koncert. T臋 nauk臋 nale偶y rozpocz膮膰 bardzo wcze艣nie, po to aby mie膰 pewno艣膰, 偶e nasze dziecko, w ka偶dej z napotykanych sytuacji zachowa si臋 w艂a艣ciwie.

Wczesna edukacja w tym zakresie zagwarantuje i偶 nauczane tre艣ci stan膮 si臋 nawykiem, nad kt贸rym dziecko nie b臋dzie si臋 zastanawia膰. Jest to proces rozpisany na wiele lat. Od staranno艣ci rodzic贸w zale偶y, czy ma艂y cz艂owiek w przysz艂o艣ci b臋dzie umia艂 zachowa膰 si臋 w towarzystwie elegancko i we w艂a艣ciwy spos贸b. Dobrze wiemy, 偶e w kontaktach mi臋dzyludzkich najwa偶niejsze jest pierwsze wra偶enie. Ucz膮c dziecko dobrych manier sprawiasz, 偶e w przysz艂o艣ci b臋dzie lepiej postrzegane przez innych i 艂atwiej b臋dzie mu nawi膮zywa膰 znajomo艣ci, przyja藕nie, a nauczyciele czy p贸藕niejsi pracodawcy b臋d膮 mieli o nim dobre zdanie.

Nale偶y pami臋ta膰, 偶e dziecko uczy si臋 poprzez obserwacje i na艣ladownictwo. Wa偶ne jest wi臋c, aby rodzice przestrzegali zasad dobrych manier. To oni stanowi膮 dla dziecka wz贸r do na艣ladowania, z nimi maluch sp臋dza najwi臋cej czasu, patrzy i mimowolnie si臋 uczy. Kiedy rodzice s膮 uprzejmi wzgl臋dem siebie i innych dziecko powiela to zachowanie.
Dlatego:
聽1. U偶ywaj zwrot贸w grzeczno艣ciowych tak偶e w stosunku do dziecka!
聽2. Zawsze dzi臋kuj za najdrobniejsz膮 nawet pomoc!
聽3. T艂umacz dziecku swoje zachowania!

Przy stole
Oto kilka wskaz贸wek do nauki dobrego zachowania przy posi艂kach:
聽 鈥 Nauk臋 rozpocznij w momencie, gdy dziecko rozpocznie samodzielne spo偶ywanie posi艂k贸w.
聽 鈥 Nakrywaj st贸艂 starannie, zawsze stawiaj serwetki, siadaj do posi艂k贸w z ca艂膮 rodzin膮.
聽 鈥 Nigdy nie jedz w po艣piechu, na stoj膮co i nie pospieszaj dziecka.
聽 鈥 Zwracaj uwag臋 na to w jaki spos贸b dziecko trzyma sztu膰ce i czy je z zamkni臋t膮 buzi膮.
聽 鈥 Wykorzystaj aktywno艣膰 dziecka do wsp贸lnego przygotowania posi艂k贸w oraz nakrywania sto艂u.
聽 鈥 Zwracaj uwag臋 na postaw臋 dziecka przy stole i przypominaj, 偶e nie siedzimy na nogach, nie wiercimy si臋 i nie trzymamy 艂okci na stole.
聽 鈥 Nigdy nie czytaj dziecku przy jedzeniu i nie zabawiaj go, gdy偶 powinno ono skupi膰 uwag臋 na wykonywanej czynno艣ci. W przysz艂o艣ci nie b臋dzie ono przeszkadza膰 innym.

Zwroty grzeczno艣ciowe
Ucz膮c zwrot贸w grzeczno艣ciowych pami臋taj o:
聽 鈥 Wytrwa艂o艣ci i ci膮g艂ych 膰wiczeniach, gdy偶 jest to bardzo 偶mudny proces.
聽 鈥 Przypominaniu dziecku s艂贸w: PROSZ臉, DZI臉KUJ臉, PRZEPRASZAM, DZIE艃 DOBRY, DO WIDZENIA, DOBRANOC, aby nabra艂o pewno艣ci, 偶e s膮 one wa偶ne i potrzebne w 偶yciu.
聽 鈥 Stosowaniu gest贸w przy u偶ywaniu zwrot贸w grzeczno艣ciowych 鈥 dzi臋ki temu dziecko lepiej zapami臋ta s艂owa.
聽 鈥 T艂umaczeniu dziecku jakie sytuacje wymagaj膮 zastosowania zwrot贸w grzeczno艣ciowych.
聽 鈥 Witaniu i 偶egnaniu si臋 z dzieckiem, dzi臋kowaniu mu za ka偶d膮 przys艂ug臋, przepraszaniu za b艂臋dy, proszeniu o pomoc.
聽 鈥 Dobrym przyk艂adzie 鈥 sam ich u偶ywaj wobec innych.

Miejsca publiczne
Gdy chcemy nauczy膰 dziecka w艂a艣ciwego zachowania w miejscach publicznych pami臋tajmy o: 聽

鈥 Zabieraniu go w r贸偶ne miejsca: na przyj臋cia, do kina, do teatru, na koncerty, do parku,
聽 鈥 Podr贸偶owaniu 艣rodkami komunikacji miejskiej, gdzie zwracamy uwag臋 na ciche m贸wienie, ust臋powanie miejsca starszym osobom, przepuszczaniu starszych w drzwiach

鈥 Nauce sprz膮tania po zabawie,聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽
聽 鈥 Myciu r膮k po ka偶dym wyj艣ciu z toalety,
聽 鈥 Oczyszczaniu nosa za pomoc膮 chusteczek higienicznych,
聽 鈥 Zas艂anianiu ust przy kichaniu, kaszlu czy ziewaniu,
聽 鈥 Wpojeniu nawyku informowania rodzic贸w o ka偶dej sytuacji, w kt贸rej dziecko chce odej艣膰 w inne miejsce,
聽 鈥 Dbaniu o wygl膮d zewn臋trzny 鈥 czysto艣膰 ubra艅, estetyczny wizerunek, uczesane w艂osy itp.

  • uczmy dziecko, 偶e s膮siadom m贸wi si臋 dzie艅 dobry, a do nieznajomych m贸wi si臋 na pani/pan.

  • zwracajmy dziecku uwag臋, je艣li krzykiem przerywa rozmowy doros艂ym

Nauka dobrych manier nie mo偶e oby膰 si臋 bez nauki szacunku. Dla dziecka b臋dzie to przede wszystkim szacunek do starszych od niego. Jednak ta lekcja daje w rezultacie wiele korzy艣ci, bo dziecko uczy si臋 w ten spos贸b szacunku do drugiego cz艂owieka.

Nauka dobrych manier nie jest 偶mudn膮 prac膮, nie trzeba si臋 do niej specjalnie przygotowywa膰. wa偶ne jest, by uczy膰 przy ka偶dej okazji, w ka偶dej sytuacji i pozwoli膰 dziecku, by nabra艂o dobrych nawyk贸w.

DOJRZA艁O艢膯 SZKOLNA
to gotowo艣膰 do podj臋cia przez dziecko zada艅 i obowi膮zk贸w jakie stawia przed nim szko艂a. Dojrza艂o艣膰 obejmuje: rozw贸j fizyczny oraz psychiczny: emocjonalny, spo艂eczny i umys艂owy a tak偶e poziom opanowania umiej臋tno艣ci i wiadomo艣ci przygotowuj膮cych dziecko do podj臋cia nauki czytania, pisania i liczenia. Im pe艂niejsza jest ta dojrza艂o艣膰, tym wi臋ksza b臋dzie gwarancja powodzenia dziecka w nauce.
DOJRZA艁O艢膯 EMOCJONALNA to:
- umiej臋tno艣膰 kontrolowania i panowania nad w艂asnymi emocjami, zdolno艣膰 do prze偶ywania bogatego i zr贸偶nicowanego 艣wiata uczu膰,
-zmniejszenie impulsywno艣ci reakcji dziecka, wyd艂u偶enie czasu prze偶ywania r贸偶nych stan贸w emocjonalnych
Cechy dziecka dojrza艂ego emocjonalnie:
鈥 rozstaje si臋 z matk膮 na czas pobytu w szkole
鈥 kontroluje swoje emocje (l臋k, z艂o艣膰), nie uzewn臋trznia ich w spos贸b gwa艂towny
鈥 wierzy w swoje umiej臋tno艣ci
鈥 jest pewne siebie
鈥 adekwatnie do sytuacji okazuje uczucia
鈥 potrafi cierpliwie czeka膰 na swoj膮 kolej
鈥 prze偶ywa emocje takie jak: duma, rado艣膰, zaciekawienie
鈥 potrafi skoncentrowa膰 si臋 na zadaniu
鈥 odczuwa wi臋藕 ze swoj膮 grup膮 r贸wie艣nicz膮, z wychowawc膮
鈥 potrafi wsp贸艂odczuwa膰 prze偶ycia innych dzieci
鈥 prze偶ywa rado艣ci i smutki zwi膮zane z 偶yciem klasy
鈥 prawid艂owo reaguje na niepowodzenia, uwagi nauczyciela i innych os贸b dotycz膮ce niew艂a艣ciwego zachowania
鈥 reaguje prawid艂owo na pozytywne uwagi dotycz膮ce zachowania i post臋p贸w w nauce
Cechy dziecka niedojrza艂ego emocjonalnie:
鈥 wybuchowe
鈥 dra偶liwe
鈥 agresywne
鈥 z艂o艣ci si臋 lub p艂acze z b艂ahego powodu
鈥 cz臋sto popada w konflikty z kolegami
鈥 zahamowane
鈥 zal臋knione
鈥 niepewne
鈥 napi臋te
鈥 nadwra偶liwe
鈥 p艂aczliwe
鈥 boi si臋 g艂o艣niejszych uwag nauczyciela nawet, gdy skierowane s膮 do innych dzieci
DOJRZA艁O艢膯 SPO艁ECZNA
to przystosowanie form zachowania dziecka do wymaga艅 艣rodowiska spo艂ecznego.
Dziecko dojrza艂e spo艂ecznie:
鈥 prawid艂owo nawi膮zuje kontakty z r贸wie艣nikami i doros艂ymi
鈥 potrafi wsp贸艂pracowa膰 w zespole pod nadzorem osoby doros艂ej
鈥 przestrzega regu艂 偶ycia w zbiorowo艣ci
鈥 przestrzega zawartych um贸w
鈥 podporz膮dkowuje si臋 dyscyplinie
鈥 wykonuje obowi膮zki
鈥 jest samodzielne (w czynno艣ciach samoobs艂ugowych jak ubieranie si臋, mycie, czesanie, stara si臋 by膰 samodzielne w odrabianiu lekcji, spakowaniu tornistra )
鈥 rozumie proste sytuacje spo艂eczne
鈥 wie co jest dobre, a co z艂e (np. 偶e nie wolno krzywdzi膰 innych, niszczy膰 cudzej w艂asno艣ci, przyw艂aszcza膰 sobie znalezionych rzeczy)
鈥 dobrze si臋 czuje w nowym 艣rodowisku szkolnym, z ch臋ci膮 podejmuje zadania na rzecz innych np. dy偶ury
鈥 do艣wiadcza poczucia przynale偶no艣ci do grupy
鈥 zna zasady spo艂eczne i podporz膮dkowuje si臋 im
鈥 potrafi bawi膰 si臋 z innymi dzie膰mi
鈥 potrafi broni膰 swojego stanowiska
鈥 akceptuje, 偶e osoba doros艂a nie zawsze jest do dyspozycji dziecka
鈥 partnerstwo oraz wsp贸艂dzia艂anie rozwija si臋 intensywnie mi臋dzy 6-8 r.偶
Dziecko niedojrza艂e spo艂ecznie:
鈥 potrzebuje sta艂ej uwagi nauczyciela
鈥 domaga si臋 ci膮g艂ego wyr贸偶niania i d膮偶y do uprzywilejowanej pozycji w klasie
鈥 mo偶e izolowa膰 si臋 od grupy
鈥 unika wsp贸lnych zabaw z kolegami lub 艂atwo poddaje si臋 dominacji koleg贸w
鈥 wykazuje bierno艣膰
鈥 jest nie艣mia艂e
鈥 jest l臋kliwe
鈥 jest ma艂om贸wne
ROZW脫J POZNAWCZY I FIZYCZNY
Dziecko 5 鈥 letnie w zakresie wiadomo艣ci o otaczaj膮cym 艣rodowisku spo艂eczno - przyrodniczym powinno zna膰:
- pe艂en adres domowy i adres przedszkola,
- na podstawie obrazk贸w i modeli, 艣rodki lokomocji i maszyny niedost臋pne bezpo艣redniej obserwacji np. kolejka linowa,
- czynno艣ci zawodowe i charakterystyczne cechy ubioru kucharki, g贸rnika, hutnika, rolnika, szewca, krawca itp.,
- zmiany zachodz膮ce w 偶yciu ro艣lin i zwierz膮t w kolejnych porach roku / warunki potrzebne do rozwoju zwierz膮t i wzrostu ro艣lin /,
- ro艣liny i zwierz臋ta 偶yj膮ce w r贸偶nych 艣rodowiskach przyrodniczych / ryba w wodzie, wilk w lesie /,
- zale偶no艣ci temperatury i d艂ugo艣ci dnia od pory roku /zimno i kr贸tki dzie艅 鈥搝ima/ ,
- okre艣lenia czasu: rano, po艂udnie, wiecz贸r, dzisiaj, wczoraj, jutro,
- dni tygodnia, aktualne pory roku.
W zakresie percepcji wzrokowej i s艂uchowej 5 鈥 latek potrafi:
- z艂o偶y膰 prostok膮t z dw贸ch tr贸jk膮t贸w w/g wzoru,
- uzupe艂ni膰 brakuj膮ce elementy w postaci cz艂owieka,
- na艣ladowa膰 s艂yszane g艂osy z otoczenia,
- r贸偶nicowa膰 wyrazy z opozycjami ze wzgl臋du na stopie艅 zbli偶enia narz膮d贸w mowy /kos-koc, p艂otek-m艂otek, pies-piec, nos-noc, z膮b-d膮b.
W zakresie sprawno艣ci motorycznej 5 鈥 latek powinien:
- zmienia膰 w biegu kierunek,
- wbiec do g贸ry po schodach,
- wykona膰 5 skok贸w na jednej nodze,
- skoczy膰 do przodu obiema nogami bez utraty r贸wnowagi,
- skoczy膰 do ty艂u,
- przej艣膰 na palcach trzy metry nie dotykaj膮c pi臋t膮 pod艂ogi.
W zakresie motoryki ma艂ej 5 鈥 latek potrafi:

- ci膮膰 papier no偶yczkami,
- sklei膰 papier klejem,
- nawlec na nitk臋 ma艂e koraliki,
- ulepi膰 z plasteliny klocek i misk臋,
- 艂膮czy膰 ze sob膮 klocki konstrukcyjne,
- odwzorowa膰 romb,
- narysowa膰 posta膰 ludzk膮 zaznaczaj膮c g艂贸wne elementy cia艂a,
- poprawnie kolorowa膰 obrazki konturowe,
- odwzorowa膰 drukowanymi literami swoje imi臋,
- zapi膮膰 guziki,
- rysunki wykonuje rozmieszczaj膮c starannie wszystkie elementy na ca艂ej powierzchni kartki.
W zakresie znajomo艣ci stosunk贸w ilo艣ciowych, jako艣ciowych i orientacji w przestrzeni 5 鈥 latek powinien:
- dokonywa膰 klasyfikacji zbior贸w wg. ich liczebno艣ci, por贸wnywa膰 zbiory przez 艂膮czenie w pary po jednym elemencie z ka偶dego zbioru,
- por贸wnywa膰 wielko艣ci przedmiot贸w np. ma艂y-mniejszy-najmniejszy,
- u偶ywa膰 nazw figur geometrycznych /ko艂o, kwadrat, prostok膮t, tr贸jk膮t/,
- klasyfikowa膰 zbiory wg cech jako艣ciowych,
- dokonywa膰 podzia艂u zbioru na podzbiory wg r贸偶nych w艂a艣ciwo艣ci element贸w,
- r贸偶nicowa膰 poj臋cia: na prawo, na lewo, naprzeciw,
- odr贸偶nia膰 praw膮 stron臋 cia艂a od lewej.
W zakresie wykonywania dzia艂a艅 arytmetycznych 5 鈥 latek powinien:
- liczy膰 elementy zbioru do pi臋ciu, jednocze艣nie pokazuj膮c palcem pi臋膰 przedmiot贸w,
- odwzorowywa膰 zbiory za pomoc膮 liczman贸w lub znak贸w graficznych
- porz膮dkowa膰 uk艂ady zbior贸w /w zakresie 6/ wg ich liczebno艣ci wzrastaj膮cych lub malej膮cych,
- pos艂ugiwa膰 si臋 liczebnikami porz膮dkowymi do 鈥瀙i膮ty鈥.
ROZW脫J MOWY
Norm膮 rozwojow膮 jest, je艣li dziecko w wieku:
0 -1 roku - komunikuje si臋 z doros艂ymi za pomoc膮 krzyku, g艂u偶y, gaworzy, wymawia pierwsze wyrazy: mama, tata, baba, lala;
1 - 2 lat - U偶ywa prawie wszystkich samog艂osek, z wyj膮tkiem nosowych (膮, 臋) oraz wymawia niekt贸re sp贸艂g艂oski ( p, b, m, t, d, n, k, 艣, 藕, 膰 d藕, ch). Pozosta艂e zast臋puje innymi. Wypowiada si臋 jednowyrazowo: np.: kaczka - kaka, pomidor - midol;
3 lat - porozumiewa si臋 prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samog艂oski i sp贸艂g艂oski (p, pi, b, bi, m, mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, n, l, li, 艣, 藕, d藕, j, k, ki, g, gi, ch);
4 lat - wymawia g艂oski s, z, c, dz;
5 - 6 lat - wymawia g艂oski sz, 偶, cz, d偶, r;
7 lat - ma utrwalon膮 poprawn膮 wymow臋 wszystkich g艂osek oraz opanowan膮 technik臋 m贸wienia.
Nale偶y pami臋ta膰, 偶e ka偶de dziecko rozwija si臋 we w艂asnym, swoistym tempie i niewielkie op贸藕nienia rozwoju mowy nie powinny by膰 powodem do niepokoju. Stopie艅 rozwoju mowy w danym momencie zale偶y od r贸偶nych czynnik贸w. Do najwa偶niejszych nale偶膮 psychofizyczny rozw贸j dziecka oraz wp艂yw 艣rodowiska. Op贸藕nienia w pojawianiu si臋 poszczeg贸lnych stadi贸w rozwoju mowy nie powinny przekracza膰 6 miesi臋cy, je偶eli kt贸ry艣 z etap贸w rozwoju mowy op贸藕nia si臋 koniecznie skonsultuj si臋 z logoped膮.
Informacj臋 o poziomie przygotowania dziecka do edukacji szkolnej przygotowuje nauczyciel w przedszkolu a tak偶e wed艂ug potrzebyspecjali艣ci z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.

Nadpobudliwo艣膰psychoruchowa

聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽 Problem nadpobudliwo艣ci psychoruchowej dotyczy coraz wi臋kszej ilo艣ci dzieci. Zjawisko to sta艂o si臋 wi臋c przedmiotem bada艅 wielu psycholog贸w i lekarzy. Na czym polega? Jest to zesp贸艂 hiperkinetyczny b臋d膮cy schorzeniem maj膮cym charakterystyczne objawy i wymagaj膮cym leczenia. Nadpobudliwo艣膰 psychoruchowa ( z ang. ADHD) wi膮偶e si臋z odmienn膮 prac膮 m贸zgu, kt贸ra uniemo偶liwia dziecku kontrolowanie uwagi i ruch贸w. W zabawie dzieci z ADHD przewa偶a element ruchowy. Zdecydowanie wol膮 gonitwy, si艂owania, zamiast zabawy ograniczaj膮cej ruch. Dzieci z nadpobudliwo艣ci膮 wyra偶aj膮 swoje emocje szybciej i z wi臋ksz膮intensywno艣ci膮. Nie potrafi膮 nad nimi zapanowa膰i to niejednokrotnie doprowadza do konfliktu z r贸wie艣nikami. Pr贸buj膮 przejmowa膰 inicjatyw臋 w zabawie, nie potrafi膮 przegrywa膰. Cz臋sto nie艣wiadomie robi膮 krzywd臋 innym dzieciom. Staj膮 si臋 wobec nich agresywne. S膮 krzykliwe i napastliwe. Domagaj膮 si臋 natychmiastowego zaspokojenia swoich potrzeb.Dzieci nadpobudliwe nies膮 w stanie nauczy膰 si臋 regu艂 panuj膮cych w przedszkolu czy grupie r贸wie艣niczej. Bardzo cz臋sto okre艣lane s膮 dzie膰mi 鈥 trudnymi鈥 a to dlatego ,偶es膮 niespokojne, dokuczliwe ipotrafi膮skutecznie zniech臋ci膰 do siebie opiekun贸w, r贸wie艣nik贸w a nawet w skrajnych przypadkach rodzic贸w. Stanowi膮 bowiem dla nich bardzo frustruj膮ce wyzwanie. Zwyk艂e codzienne czynno艣ci zdarza im si臋 wykonywa膰kilkakrotnie d艂u偶ej ni偶 innym dziecioma drobne niepowodzenia wywo艂uj膮ataki z艂o艣ci. Nale偶y jednakpami臋ta膰 ,偶enie ka偶de energiczne, ruchliwe a nawet mo偶na by rzec 鈥 rozkojarzone鈥 dziecko jest nadpobudliwe. Warto wi臋c zastanowi膰 si臋 zanim dokona si臋 wst臋pnej diagnozy i odpowiedzie膰 na pytania: Czy niepokoj膮ce zachowaniawyst臋puj膮 notorycznie czy dotycz膮 specyficznej sytuacji? Czy dziecko nie potrafi si臋 w og贸le skoncentrowa膰, czy mo偶e jednak jest 鈥瀋o艣鈥, jaki艣 przedmiot, sytuacja kt贸ra anga偶uje uwag臋 dziecka na d艂u偶ej? Czy k艂opoty z zachowaniem pojawi艂y si臋 niedawno czy te偶 utrzymuj膮 si臋 przez d艂u偶szy czas ? Czy dziecko po uko艅czeniu 2 roku 偶ycia potrafi opanowa膰 atak z艂o艣ci, czy te偶 domaga si臋 natychmiastowego zaspokojenia swoich potrzeb? Je艣li szczerze odpowiemy sobie na te pytania, mo偶e si臋 okaza膰 ,偶e objawy mog膮ce 艣wiadczy膰 o nadpobudliwo艣ci psychoruchowej wcale nie wyst臋puj膮 u naszego dziecka w takim stopniu czy nasileniu. Zesp贸艂 hiperkinetyczny mo偶e stwierdzi膰 jedynie lekarz wykonuj膮c szereg bada艅 w tym badanie neurologiczne. Je艣li jednak oka偶e si臋 ,偶e rzeczywi艣cie dziecko cierpi na nadpobudliwo艣膰 psychoruchow膮 ADHD nale偶y pami臋ta膰 o kilku zasadach: Ograniczaj bod藕ce: m贸zg dzieci nadpobudliwych funkcjonuje inaczej ni偶 zdrowych. Zaburzone s膮 w nim procesy syntezy i analizy, kt贸re pozwalaj膮 cz艂owiekowi odbiera膰 bod藕ce z otoczenia. Dziecko z ADHD tak samo wyra藕nie s艂yszy np.: g艂os matki jak odje偶d偶aj膮cy autobus z przystanku za domem. Oba bod藕ce s膮 dla niego jednakowo wa偶nei nie wie na kt贸rym z nich si臋 skupi膰. Dlatego wa偶na jest minimalizacja bod藕c贸w. M贸w jasno: Je艣li chcemy aby dziecko nas zrozumia艂o i zrobi艂o to o co prosimy, wa偶ne jest aby kierowa膰do niego kr贸tkie i jasne komunikaty: zamiast 鈥瀙osprz膮taj w pokoju鈥, wskazujemy co dok艂adnie ma zrobi膰 np.: u艂贸偶 ksi膮偶ki, wrzu膰 klocki do pude艂ka itp.Planuj: Dziecko nadpobudliwe wytr膮ca wszystko to co nast臋puje nagle, dlatego dobrzejest wprowadzi膰 zwyczaj planowania.Problemdziecinadpobudliwych psychoruchowo jest niezmiernie wa偶ny. Bez zastosowania odpowiedniej terapii mo偶e doj艣膰 do nieodwracalnych zmian w psychice i zachowaniu. Trudno jest wyeliminowa膰utrwalone z艂e nawyki , dlatego gdy rodzice zauwa偶膮 jakie艣 problemyw zachowaniu dziecka, z kt贸rymi sami sobie nie radz膮,powinni zg艂osi膰 si臋 do specjalisty. Trzeba tylko wiedzie膰 偶e ma si臋 do czynienia z dzieckiem chorym a nie 藕le wychowanym brzd膮cem.

Niepos艂usze艅stwo 鈥 co robi膰?

Jednym z najwi臋kszych wyzwa艅 dla rodzic贸w jest niepos艂usze艅stwo ich dzieci. Ka偶dy wychowuje swoje dziecko wed艂ug swoich zasad, jakie wyni贸s艂 on sam ze swojego domu. Nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 na to, co si臋 dzieje w domu, czy cz艂onkowie rodziny wykazuj膮 wzajemnyszacunek, czy problemy domowe rozwi膮zywane s膮 rozmow膮 czy k艂贸tni膮. Jest to wa偶ny aspekt, poniewa偶 dzieci ucz膮 si臋 pos艂usze艅stwa w艂a艣nie od rodzic贸w. Dziecko, kt贸re jest niepos艂uszne i odmawia wsp贸艂pracy nad pohamowaniem swych z艂ych objaw贸w b臋dzie p贸藕niej mia艂o napi臋te relacje z r贸wie艣nikami, doros艂ymi a nawet nauczycielami w szkole. Z艂e relacje nauczyciel 鈥 ucze艅 mog膮 prowadzi膰 natomiast do z艂ej nauki.

Niepos艂usze艅stwo dzieci wynika ze zbytniego pob艂a偶ania dzieci臋cym zachowaniom. Zazwyczaj zaczyna si臋 od spe艂niania wszelkich 偶膮da艅 i pragnie艅 dziecka. Przyczyn膮 niepos艂usze艅stwa mo偶e by膰 r贸wnie偶 zbyt ma艂o zdecydowana postawa rodzic贸w, brak umiej臋tno艣ci czasu w艂asnego i dziecka.

Co zrobi膰, 偶eby dzieci nas s艂ucha艂y? Zdaniem psycholog贸w dziecko czuje si臋 dobrze
i bezpiecznie tylko wtedy, kiedy zna granice swobody swoich zachowa艅. Dziecko pozostawione samemu sobie z w艂asnymi my艣lami na temat tego, co mu wolno i do jakich zachowa艅 mo偶e si臋 posun膮膰, poczuje si臋 zagubione. Mo偶e to tak偶e wp艂yn膮膰 negatywnie na jego poczucie bezpiecze艅stwa, a nawet je nadszarpn膮膰.

  • Czasem odm贸w swojemu dziecku, nawet kiedy jeste艣 w stanie spe艂ni膰 jego pro艣b臋.
  • Ty ustalasz regu艂y, poniewa偶 lepiej wiesz, co dla malca jest dobre, bezpieczne i聽zdrowe, a聽co nie s艂u偶y jego rozwojowi.
  • Czasem daj dziecku wyb贸r w prostych sprawach, np. wyb贸r koloru bluzki, ale
    w wa偶nych decydujesz ty, np. czy idziecie na spacer, czy najpierw zjecie obiad.
  • Od pocz膮tku staraj si臋 zauwa偶a膰, co twoje dziecko umie, w czym mo偶esz mu pom贸c, ale nie musisz go wyr臋cza膰.
  • Czasem ust膮p swojemu dziecku, np. kiedy upiera si臋 nad tras膮 spaceru.
  • Czasem mo偶esz z dzieckiem ponegocjowa膰, np. kiedy szczeg贸lnie pasjonuje go nowa zabawka i z jej powodu op贸藕nia p贸j艣cie spa膰, ustal z dzieckiem takie warunki porozumienia, w trakcie kt贸rego oboje poczujecie si臋 wygranymi. Pozw贸l na p贸j艣cie spa膰 p贸艂 godziny p贸藕niej, 偶eby dziecko mog艂o doko艅czy膰 zabaw臋. P贸艂 godziny to rozs膮dny margines twojej cierpliwo艣ci, a dla dziecka bezcenny czas rado艣ci.
  • Kiedy ukarzesz dziecko, staraj si臋 panowa膰 nad emocjami. Kara, 偶eby by艂a skuteczna, musi mie膰 sw贸j czas, pow贸d jej wymierzenia, miejsce oraz 鈭 wraz z zako艅czeniem kary 鈭 nie wolno ci przypomina膰 dziecku jego przewinienia. Raczej skupiaj si臋 na zauwa偶eniu poprawy zachowania dziecka i pochwaleniu go.

Mi艂o艣膰 i szacunek do dziecka wymagaj膮, by mia艂o ono jasno okre艣lone regu艂y post臋powania. Dzi臋ki temu 艣wiat malca jest przewidywalny i聽stabilny. Dawaj wi臋c dziecku czytelne drogowskazy.

聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽 Agresja -lek na atak furii 鈥︹..???

聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽 Agresja nie jest zjawiskiem nowym. Do艣wiadczamy jej niemal codziennie. Dotyka ona os贸b b臋d膮cych w r贸偶nym wieku. Agresja mo偶e przybiera膰 nast臋puj膮ce formy: werbaln膮- na przyk艂ad ubli偶anie, przezywanie, o艣mieszanie. Jestskierowana przeciwko drugiej osobie i ma na celu wzbudzenie w niej poczucia odrzucenia czy te偶 wyizolowania z grupy, fizyczn膮- kt贸ra polega na fizycznym ataku na drug膮 osob臋 lub jej w艂asno艣膰. Przejawia si臋 poprzez fizyczny kontakt agresora z ofiar膮 w postaci bicia, kopania, plucia czy popychania

聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽 Agresywne zachowania u dziecka w wieku przedszkolnym wyst臋puj膮 najcz臋艣ciej pod postaci膮 z艂o艣ci.Cz臋sto zdarza si臋 ,偶e jej eskalacja jest bardzo silna i przebiega bez jakichkolwiek zahamowa艅 i granic wobecsamego dziecka, innych oraz w stosunku do przedmiot贸w. M贸wi膮c kr贸tkodziecko dostaje furii: rzuca si臋 na pod艂og臋 tarza, po niej, wali r臋kami i nogami, krzyczy chc膮c w ten spos贸b da膰 upust negatywnym emocjom. Tak膮 sytuacj臋 z pewno艣ci膮 zna ka偶dy z nas , jedni z w艂asnego do艣wiadczenia, inni b臋d膮c obserwatorem takich agresywnych zachowa艅. Warto zatem u艣wiadomi膰 sobie fakt , 偶e dziecko reaguje w ten spos贸b na sytuacje ,kt贸re powoduj膮 u niego frustracj臋 ,z艂oszcz膮je inie potrafi sobie z nimi poradzi膰. Maluszki,zazwyczaj p艂acz膮 kiedy kto艣 im czego艣 zabroni, pokrzy偶uje plany , zabierze ulubion膮 zabawk臋. Dziecko 3-letnie chce podkre艣li膰 swoj膮 autonomi臋 i zaczyna si臋 stawia膰. Buntuje si臋przed tym czego mu nie wolno i co trzeba!. Bardzo cz臋sto te偶 wystawia cierpliwo艣膰 swoich rodzic贸w, kt贸rym przychodzi zmierzy膰 si臋z atakiem furii. Jest to szczeg贸lnie niemi艂e iwprawia w zak艂opotanie w centrum handlowym, kiedy malec zaczyna bi膰 , tupa膰 , krzycze膰 aby uzyska膰 sw贸j cel ( kupno nowej zabawki). Pojawia si臋 wi臋c pytanie:Jak nale偶y reagowa膰 na atak furii u dziecka??Z pewno艣ci膮 agresywne zachowanie zdenerwowanego rodzica nie jest 鈥 lekiem鈥 na atak dzieci臋cej furii.Dziecko ma prawo odczuwa膰 z艂o艣膰 ale na 偶adnym etapie wiekowym nie mo偶na przyzwoli膰 na rozprzestrzenianie si臋 tego zjawiska. Reakcja rodzica powinna by膰 spokojna ale jednocze艣nie stanowcza i za ka偶dym razem powtarzana. Zdaniem psycholog贸w wa偶ne jest aby w przyp艂ywie furii dziecko otrzyma艂o jasny, prosty i zrozumia艂y komunikat: 鈥 tak nie wolno!鈥 a nast臋pnie konieczne jest zerwanie z nim kontaktu wzrokowego. Po prostu nale偶y odej艣膰, pozostawi膰 dziecko same ( lecz nie trac膮c go z pola widzenia).Nie nale偶y dziecka przytula膰!. Wa偶ne jest aby zrozumia艂o, 偶e takie zachowanie jest niedopuszczalne i niczego nim nie wyegzekwuje. Chodzi o to by oduczy膰 je tak intensywnego wyra偶ania emocji. Dla dziecka bardzo wa偶ny jest kontakt wzrokowy z rodzicem a w przyp艂ywie furii musi ten kontakt straci膰. Poczu膰 ,偶e robi 藕le. Niejednokrotnie zdarza si臋 ,偶e 鈥 ma艂y furiat鈥 bije rodzic贸w czy starsze rodze艅stwo. W takiej sytuacji nale偶y dopilnowa膰 aby dziecko przeprosi艂o za swoje zachowanie i ponios艂o kar臋. Warto te偶 pozna膰 przyczyny agresywnego zachowania , w贸wczas mo偶na podj膮膰 stanowcze kroki w celu ich wyeliminowania. Trzeba pami臋ta膰 ,偶e dziecko r贸wnie偶 cierpi z powodu w艂asnej agresji. B臋d膮c 鈥瀉gresywnym鈥 pozbawia si臋 koleg贸w i kole偶anek. Czuje si臋 samotne i odrzucone co wzmacnia poczucie frustracji.Dlaczego dzieci s膮 agresywne鈥? Ot贸偶 po pierwsze : wierz膮 ,偶e w艂a艣nie takie zachowanie to dobry spos贸b na uzyskane tego na czym im zale偶y. Po drugie pr贸buj膮 zwr贸ci膰 na siebie uwag臋, zw艂aszcza w艣r贸d r贸wie艣nik贸w ( gdy czuj膮 si臋 odrzucone). Po trzecie agresja u dziecka rodzi si臋 w贸wczas gdy ma ono poczucie ,偶e postawiono mu zbyt du偶e wymagania ,kt贸rym nie jest w stanie sprosta膰.

聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽 Skuteczno艣膰 radzenia sobie z dzieci臋c膮 agresj膮 , przyjmuj膮c膮 cz臋sto posta膰furii w du偶ej mierze zale偶y od rozs膮dku i konsekwencji rodzic贸w. Dobrze jest wi臋c znale藕膰 pow贸d wywo艂uj膮cy to zjawisko i nauczy膰 dziecko takiego wyra偶ania z艂o艣ci i negatywnych emocji , aby nie krzywdzi艂o innych.

ROLA MEDI脫W W WYCHOWANIU DZIECKA

Media rozwijaj膮 si臋 od ponad dwustu lat. Z pocz膮tku by艂y to lokalne gazety, nie do艣膰, 偶e o ma艂ym zasi臋gu, to dost臋pne jedynie dla nielicznej grupy ludzi, kt贸ra w 贸wczesnych czasach potrafi艂a czyta膰. Dzi艣, chocia偶by dzi臋ki przer贸偶nym prenumeratom, mo偶emy dosta膰 gazet臋 z ka偶dego zak膮tka 艣wiata.
Dzi臋ki r贸偶norodnym wynalazkom (anteny satelitarne, telewizja, modem) szybko艣膰 przep艂ywu informacji zwi臋ksza si臋 w zadziwiaj膮cym tempie. Bez w膮tpienia ma to wp艂yw na 偶ycie kulturalne, spo艂eczne, polityczne i rodzinne ka偶dego z nas. Media odgrywaj膮 wielk膮 rol臋 we wszystkich dziedzinach 偶ycia:

- kreuj膮 polityk臋;
- kszta艂tuj膮 obraz spo艂ecze艅stwa;
- po艣rednicz膮 w wymianie informacji oraz d贸br kultury i nauki;
- kreuj膮 naszych idoli, ukazuj膮 autorytety i wzory do na艣ladowania;
- wsp贸艂tworz膮 system warto艣ci, dzi臋ki swej niewyobra偶alnej sile sugestii kszta艂tuj膮 偶yciowe aspiracje ludzi, nierzadko maj膮 wp艂yw na podejmowane prze nich decyzje 偶yciowe;
- wp艂ywaj膮 na 偶ycie rodziny; s膮 jakby uczestnikiem 偶ycia codziennego;
- wp艂ywaj膮 na emocje cz艂owieka, na jego 艣wiatopogl膮d, spos贸b wypowiadania si臋.

Na w/w przyk艂adach doskonale wida膰, jak wielkie oddzia艂ywanie maj膮 media w 偶yciu cz艂owieka. Dlatego te偶, wa偶ne jest, by dostrzega膰 zar贸wno ich dodatnie, jak i ujemne strony.

艢rodki masowego przekazu nios膮c ze sob膮 tre艣ci przekazywane za po艣rednictwem obrazu, d藕wi臋ku, druku czy rysunk贸w poszerzaj膮 zakres wiedzy cz艂owieka, kszta艂tuj膮 przechowywane w pod艣wiadomo艣ci wyobra偶enie o otaczaj膮cym nas 艣wiecie, a tak偶e o panuj膮cych zasadach i normach w poszczeg贸lnych dziedzinach 偶ycia. Informacje te wp艂ywaj膮 te偶 na kszta艂towanie si臋 艣wiadomo艣ci oraz rozw贸j osobowy cz艂owieka.

Pozytywne strony medi贸w s膮 ch臋tniej dostrzegane przez wsp贸艂czesnych ludzi, bowiem nikt nie lubi s艂ucha膰 i dyskutowa膰 o negatywnych aspektach telewizji czy komputera, kt贸re potrafi膮 w ogromnej cz臋艣ci wype艂ni膰 偶ycie wielu ludzi, nierzadko kojarz膮 si臋 te偶 z nowoczesno艣ci膮 i tzw. jedynym 鈥瀘knem na 艣wiat鈥. To, co nowoczesne za艣 w opinii wielu ludzi uchodzi za doskona艂e.

Poziom negatywnego oddzia艂ywania poszczeg贸lnych rodzaj贸w medi贸w zale偶y od ich stopnia dost臋pno艣ci jak r贸wnie偶 od sposobu przekazywania informacji. Na pewno inny wp艂yw maj膮 media na osob臋 doros艂a, a inny na dziecko czy m艂odzie偶. M艂ody cz艂owiek, nie maj膮cy jeszcze do艣wiadczenia i sprecyzowanego pogl膮du na 艣wiat jest bardziej podatny na negatywny wp艂yw medi贸w. Bardzo wa偶ne jest to, by zw艂aszcza rodzice zdawali sobie spraw臋 z niekontrolowanego wp艂ywu telewizji i komputera na wychowanie dzieci.
Telewizory posiadaj膮 niemal wszystkie rodziny w kraju. Peter Sellers powiedzia艂 kiedy艣, 偶e 鈥瀌zi艣 rzeczywist膮 g艂ow膮 rodziny jest ten, kto decyduje, na jaki program nastawi膰 telewizor鈥. Tam gdzie stoi telewizor, koncentruje si臋 偶ycie rodziny. Cz臋sto w艂膮cza si臋 go zaraz po przyj艣ciu do domu, a wy艂膮cza p贸藕no w nocy. Jest on tak jakby cz艂onkiem rodziny, z kt贸rym sp臋dzamy mn贸stwo czasu. Niestety, nawet podczas wsp贸lnego ogl膮dania telewizji stajemy si臋 bierni, nie rozmawiamy ze sob膮, a wr臋cz przeciwnie, uciszamy si臋 wzajemnie i nastawiamy g艂o艣niej telewizor. Cz臋sto nawet dochodzi do k艂贸tni, g艂贸wnie pomi臋dzy m艂odszymi cz艂onkami rodziny, jaki program powinno si臋 ogl膮da膰. Ludzie odizolowuj膮 si臋 od siebie, gdy偶 brak jest element贸w, kt贸re tworz膮 typowo rodzinne wi臋zi, np. rozmowy, wsp贸lne wymiany pogl膮d贸w; nie mamy czasu dla siebie.

Telewizja jest obecnie najpopularniejszym 艣rodkiem masowego przekazu, a jej ogl膮danie najcz臋stszym sposobem sp臋dzania wolnego czasu. Warto wi臋c zastanowi膰 si臋 nad 艣wiadomym wykorzystaniem jej w procesie wychowania dzieci i m艂odzie偶y. Je艣li w odpowiedni spos贸b potraktujemy telewizj臋, mo偶e ona sta膰 si臋 narz臋dziem, kt贸ry poprzez swoje oddzia艂ywanie b臋dzie wp艂ywa艂 na lepszy rozw贸j m艂odych odbiorc贸w. Za po艣rednictwem telewizji dzieci i m艂odzie偶 mog膮 zosta膰 przeniesieni w 艣wiat cudownych obraz贸w ze 艣wiata przyrody, krainy ba艣ni, mog膮 poznawa膰 kultur臋, sztuk臋 i nauk臋. Wiele program贸w rodzi i rozwija pozytywne uczucia, sprawia, 偶e lepiej rozumie si臋 problemy os贸b niepe艂nosprawnych, upo艣ledzonych, chorych.
Telewizja jednak niesie ze sob膮 wielkie zagro偶enia, poniewa偶 wp艂ywa na osobowo艣膰 odbiorc贸w w kierunku, kt贸ry cz臋sto nale偶y uzna膰 za niepo偶膮dany. Ukazan膮 na ekranie rzeczywisto艣膰 m艂odzi odbiorcy bardzo cz臋sto przenosz膮 na rzeczywisto艣膰 艣wiata realnego. Je艣li obserwuj膮 okrucie艅stwo, przemoc, bezwzgl臋dno艣膰 wtedy przenosz膮 to do swojego 偶ycia. Przez d艂ugotrwa艂e ogl膮danie brutalnych scen nie tylko nabieraj膮 przekonania o jej normalno艣ci, ale tak偶e reaguj膮 na ni膮 oboj臋tnie i oboj臋tniej膮 wobec sytuacji przemocy tak偶e w 偶yciu codziennym, nie maj膮c poczucia winy przy w艂asnych agresywnych zachowaniach. Rodzice cz臋sto zaj臋ci sob膮 nie zwracaj膮 uwagi na swoje pociechy, wr臋cz zadowoleni s膮, i偶 dziecko samo potrafi zorganizowa膰 czas, zaj膮膰 si臋 jak膮艣 zabawk膮, czytaniem lub ogl膮daniem telewizji. Telewizja przej臋艂a wi臋c funkcj臋 wychowawcz膮. Wobec dzieci odgrywa rol臋 nia艅ki, natomiast m艂odzie偶y dostarcza wzor贸w post臋powania, rozbudza konsumpcyjne apetyty, popularyzuje mod臋 na bycie twardym, bezwzgl臋dnym i silnym, za艣 niekoniecznie inteligentnym. Niestety ma to z艂y wp艂yw na m艂odych odbiorc贸w, poniewa偶 nie potrafi膮 samodzielnie wybiera膰, warto艣ciowa膰 i ocenia膰 przekazywanych im informacji. Dzieci i m艂odzie偶 ogl膮daj膮c film, bajk臋, czy program w kt贸rym jest przemoc nie tylko oboj臋tniej膮 na zachowania agresywne, ale tak偶e na艣laduj膮 je. Wa偶n膮 rol臋 w odbiorze telewizji, kaset wideo odgrywaj膮 rodzice. To od nich najcz臋艣ciej zale偶y jakie dzieci ogl膮daj膮 programy i jak cz臋sto.

Wa偶n膮 rol臋 w kszta艂towaniu osobowo艣ci dziecka odgrywa reklama. Niemal jednog艂o艣nie akceptuj膮 reklamy dzieci najm艂odsze, w wieku przedszkolnym, w przypadku kt贸rych perswazja p艂yn膮ca z mass medi贸w ma najwi臋ksze znaczenie. Przedszkolaki s膮 bezkrytyczne, nie odr贸偶niaj膮 film贸w reklamowych od innych program贸w, takich jak dobranocki, kresk贸wki,nie dostrzegaj膮 perswazyjnego charakteru tego typu przekaz贸w. Warto w tym miejscu zaznaczy膰, 偶e producenci reklam robi膮 wiele, by tak w艂a艣nie by艂o: 鈥瀘plataj膮鈥 dzieci臋ce programy blokami reklamowymi, 艂膮cz膮 ulubion膮 przez dzieci animacj臋 ze zwyk艂ym filmem, dodaj膮 艂atwo wpadaj膮c膮 w ucho piosenk臋 lub rymowank臋, wykorzystuj膮 bliskie dziecku postacie (mama, tata, dziadkowie) i miejsca, tworz膮c symboliczn膮 prezentacj臋 鈥瀞zcz臋艣liwego dzieci艅stwa鈥


艢rodki masowego przekazu, do kt贸rych mo偶emy zaliczy膰 m.in. pras臋, radio, telewizj臋, internet, komputery, s膮 og贸lnie dost臋pne, dzi臋ki czemu udost臋pniaj膮 nam prawie natychmiast wiadomo艣ci z ca艂ego 艣wiata, stwarzaj膮 mo偶liwo艣膰 kontaktu mimo odleg艂o艣ci, sprzyjaj膮 sprawie jedno艣ci wszystkich ludzi tak, 偶e mog膮 s艂u偶y膰 szerzeniu o艣wiaty i kultury. Ale jednocze艣nie ich powszechno艣膰 sprawia, 偶e niemo偶liwa jest pe艂na kontrola ich funkcjonowania, a poniewa偶 upowszechniaj膮 wzory osobowe, kt贸re niekoniecznie sprzyjaj膮 rozwojowi osobowo艣ci, powoduj膮 powstawanie wielu problem贸w wychowawczych.
Wsp贸艂czesne 艣rodki masowego przekazu przyczyni艂y si臋 do spadku zainteresowania ksi膮偶k膮 przez dzieci i m艂odzie偶. Coraz wi臋cej os贸b, kt贸re ko艅cz膮 szko艂臋 podstawow膮 ma problemy z pisaniem i czytaniem.

Niew膮tpliwie ogromny wp艂yw na dzieci i m艂odzie偶 ma, wci膮偶 rozwijaj膮cy si臋 w du偶ym tempie, Internet. Daje szans臋 uczestniczenia w najistotniejszych wydarzeniach kulturalnych na 艣wiecie, korzystania ze zbior贸w encyklopedycznych, literackich, muzealnych itp. W Internecie dzieci oraz m艂odzie偶 mog膮 znale藕膰 odpowiedzi na wiele pyta艅. Sie膰 u艂atwia r贸wnie偶 zawieranie znajomo艣ci, i to nie tylko w obr臋bie danego kraju w kt贸rym si臋 mieszka, ale tak偶e z innymi, dzi臋ki czemu dzieci i m艂odzie偶 mog膮 poznawa膰 kultur臋 innych, jak偶e cz臋sto odmienna od naszej. Mo偶e to zaowocowa膰 tolerancj膮 w stosunku do innych narodowo艣ci.
Rozw贸j sieci, wi臋ksza dost臋pno艣膰 Internetu stwarza r贸wnie偶 wiele problem贸w. Dzieci i m艂odzie偶 cz臋sto przez korzystanie z komunikacji wirtualnej nie potrafi膮 nawi膮zywa膰 kontakt贸w w 艣wiecie rzeczywistym. Istnieje te偶 zagro偶enie, 偶e m艂odzi ludzie znajd膮 w Internecie strony pornograficzne.

Ogromnie agresywny wp艂yw na zachowanie dzieci i m艂odzie偶y maj膮 r贸wnie偶 niekt贸re gry komputerowe nasycone agresj膮 i brutalno艣ci膮. Wi臋kszo艣膰 rodzic贸w nie ma kontroli nad tym, np. czy ich dziecko gra w 鈥濼etris鈥 czy te偶 w 鈥濹uake鈥. Brutalne gry powoduj膮 powstanie desenytyzacji, tzn. odwra偶liwienia i znieczulenia na przemoc wskutek wielokrotnego powtarzania akt贸w agresji i destrukcji. Je艣li dziecko w grze komputerowej zamierza kogo艣 po raz pierwszy zabi膰, to towarzysz膮 mu przy tym pewne emocje. Natomiast je艣li b臋dzie robi艂 to po raz setny nie b臋dzie to robi艂o na nim wi臋kszego wra偶enia, potraktuje to jak czynno艣ci codzienne. Dlatego desensytyzacja prowadzi do odwra偶liwiania tak偶e w 偶yciu codziennym. Innym mechanizmem dzia艂aj膮cym w grach na m艂ody umys艂 jest nagradzanie zachowa艅 agresywnych i kojarzenie tego jako co艣 dobrego. W wi臋kszo艣ci gier ka偶de z艂e zachowanie, jak na przyk艂ad zabicie, uderzenie, przejechanie samochodem kogo艣 daje dodatkowe punkty lub pozwala i艣膰 dalej a偶 do osi膮gni臋cia celu, jakim jest koniec gry. Dlatego przenosz膮c rzeczywisto艣膰 gry na rzeczywisto艣膰 dnia codziennego te偶 b臋dzie brutalny, aby otrzyma膰 nagrod臋.


Na przyk艂adach z 偶ycia codziennego mo偶emy zauwa偶y膰 bierno艣膰 fizyczn膮 ludzi. Maleje ich aktywno艣膰 w sferze nawi膮zywania kontakt贸w z innymi lud藕mi (zast臋puje je kontakt z telewizj膮 czy komputerem) a tak偶e maleje wi臋藕 z przyrod膮, bo wyj艣cie na 艂ono natury wi膮za艂o by si臋 z wy艂膮czeniem telewizora. Na problem ten mo偶emy r贸wnie偶 popatrze膰 przez pryzmat medycyny. Taka forma biernej rozrywki przyczynia si臋 do wielu chor贸b.
R贸wnie niebezpiecznym zagro偶eniem jest manipulowanie przez media 艣wiadomo艣ci膮 ludzi. Czym innym jest u艣wiadomienie spo艂ecze艅stwu wa偶nych problem贸w, przekazywanie r贸偶norodnej wiedzy, a czym innym narzucanie toku my艣lenia oraz wp艂yw na postawy ludzi przez swoist膮 鈥瀘br贸bk臋 ukazywanej rzeczywisto艣ci鈥.

My艣l臋, 偶e ukazanie tylko wad medi贸w, lub jedynie ich zalet by艂oby nierozs膮dne i niewskazane. Prawda jak zwykle le偶y po 艣rodku, wa偶ne jest jednak to, aby mie膰 艣wiadomy i dojrza艂y stosunek do tej sprawy.

Media bezsprzecznie maj膮 ogromny wp艂yw na 偶ycie rodzinny i wychowanie m艂odego pokolenia, gdy偶 dostarczaj膮 wzorc贸w zachowa艅 i s膮 sk艂adnikiem 偶ycia codziennego. Cz臋sto media spe艂niaj膮 w wielu rodzinach funkcje wychowawcze. Niepokoj膮co z艂ym zjawiskiem jest, gdy rodzice wyr臋czaj膮 si臋 mediami w wychowaniu dzieci, np. 鈥濱d藕 poogl膮daj bajk臋, bo nie mam teraz czasu,/bo przeszkadzasz. Sprawia to, 偶e kontakt z rodzicami staje si臋 ograniczony do niezb臋dnego minimum, telewizja czy gry komputerowe wydaj膮 si臋 by膰 atrakcyjniejsze. Rodzice akceptuj膮 bierno艣膰 dzieci (zamiast sportu 鈥 telewizja). W takich warunkach nie maj膮 oni wi臋kszego wp艂ywu na postawy i pogl膮dy swoich pociech. Media tworz膮 swoiste warunki ucieczki od rzeczywisto艣ci, od w艂asnych problem贸w, kt贸rych nieraz m艂odzi ludzie maj膮 wiele. Wcielaj膮c si臋 w bohatera gry lub serialu zapominaj膮 o troskach i codziennych zmartwieniach.


Jak mawia艂 Marshall McLuhan 鈥 鈥瀢ychowywa膰 znaczy uczyni膰 niewra偶liwym na telewizj臋鈥.
Rodzice powinni dokonywa膰 selektywnego wyboru program贸w telewizyjnych, wsp贸lnie ogl膮da膰 wybrane audycje, po kt贸rych zach臋ci膰 dzieci do wsp贸lnej dyskusji. Rozmowy tego rodzaju maj膮 istotne znaczenie wychowawcze, ucz膮 bowiem wyra偶anie w艂asnych opinii i refleksji o programie. Nale偶y uczy膰 dzieci korzystania z telewizji w spos贸b racjonalny, selektywny i krytyczny.

Rola mass medi贸w ma bardzo istotne znaczenie w kszta艂towaniu osobowo艣ci ma艂ego dziecka. Ale najwa偶niejsz膮 rol臋 w tym okresie 偶ycia dla dziecka maj膮 rodzice. To oni powinni ustrzec swoje dzieci od scen agresji, przemocy w filmach, na kasetach wideo, w grach komputerowych. Powinni gwarantowa膰 dzieciom poczucie bezpiecze艅stwa. By膰 czujni i przygotowani na ,,odparcie鈥 agresji, brutalno艣ci i przemocy. Prawid艂owo funkcjonuj膮ca rodzina powinna znale藕膰 czas dla dziecka, a wi臋c rozmowy, rozw贸j zainteresowa艅, wsp贸lne zabawy, wycieczki, spacery.
呕yjemy w spo艂ecze艅stwie, gdzie nast膮pi艂 nag艂y rozw贸j mass medi贸w, nadmiar informacji, szybki rytm 偶ycia i jego brutalizacja. Znieczulaj膮cy efekt ogl膮dania przemocy w mass mediach pe艂ni w jaki艣 spos贸b funkcje obronne przed frustracj膮. Trzeba jednak panowa膰 nad tym, aby b臋d膮c 艣wiadkiem agresji, przemocy, nie przej艣膰 obok ofiary oboj臋tnie, a przemoc, brutalno艣膰 i agresj臋 nie akceptowa膰 jako cech臋 wsp贸艂czesnego spo艂ecze艅stwa.